1. Przeznaczenie:
- maszyny rolnicze i leśne (sieczkarnie, rozrzutniki, owijarki, wciągarki, rozdrabniacze gałęzi),
- maszyny budowlane,
- maszyny komunalne (zamiatarki, odśnieżarki, piaskarki),
- do napędu pomp, wentylatorów,
- hydraulika mobilna,
Orbitralne silniki hydrauliczne typu MGL, MHL i MHLR są wykorzystywane do budowy napędów trakcyjnych w pojazdach niskiej prędkości; mechanizmów ruchu obrotowego w maszynach rolniczych, budowlanych, przemyśle metalurgicznym oraz innych maszynach wymagających bezstopniowej regulacji prędkości obrotowej. Energia akumulowana w cieczy roboczej (oleju hydraulicznym) zostaje zamieniona na ruch obrotowy wału silnika hydraulicznego.
2. Konstrukcja i zasada działania:
Silniki orbitralne dzielą się na silniki typu GEROTOR oraz typu GEROLLER. Elementami wyporowymi silnika są dwa koła zębate o zazębieniu wewnętrznym i o zarysie epicykloidalnym. Zewnętrzny wieniec jest nieruchomy (stator). Wewnętrzne koło (rotor) pod naporem doprowadzonego czynnika obraca się wokół własnej osi oraz odtacza wokół osi wieńca zewnętrznego (ruch planetarny). Taki ruch daje w konsekwencji moment obrotowy wałka silnika. W silnikach typu GEROLLER elementami wieńca zewnętrznego są rolki, które zmniejszają tarcie i zwiększają odporność na zużycie.
3. Cechy główne:
- Wysoki moment obrotowy.
- Niskie i średnie obroty.
- Kompaktowa budowa (małe rozmiary).
Prędkość obrotowa wału silnika jest uzależniona od prędkości przepływu oleju.
Kierunek obrotów wału silnika zależy od sposobu przyłączenia przewodów hydraulicznych. (zamiana przewodu ciśnieniowego z powrotnym skutkuje zmianą kierunku obrotów silnika).
Maksymalne dopuszczalne ciśnienie na porcie przecieków dla silników typu MHL i MHLR wynosi 10 bar.
Silnik hydrauliczny MGL nie posiada przyłącza przecieków.
4. Warunki pracy:
- Optymalne warunki pracy dla silników hydraulicznych.
- Zaleca się, aby używać oleju hydraulicznego mineralnego typu HLP (DIN51524) lub HM (ISO6743/4).
- Lepkość w zakresie: 32-46 cStat w 40°C.
- Temperatura robocza oleju w zakresie: 20-60 °C.
- Klasa czystości cieczy roboczej w układzie hydraulicznym 20/16 wg. z ISO 4406.
- Nominalna filtracja układu hydraulicznego: 0.025mm.
5. Uruchamianie systemu hydraulicznego z silnikami hydraulicznymi:
- Napełnić zbiornik olejem przez filtr z 0.010 mm do określonego poziomu (nieco powyżej górnego oznaczenia wskaźnika poziomu). Jakość oleju do napełniania należy sprawdzić wcześniej.
- Sprawdzić podłączenie silnika hydraulicznego do systemu hydraulicznego, sprawdzając kierunek obrotów wału silnika.
- W trakcie pracy „na luzie” pod niskim ciśnieniem, odpowietrzyć układ. Jedną z oznak zapowietrzenia układu jest nieregularna („szarpana”) praca silnika.
- Uruchomić system wraz z silnikiem hydraulicznym, bez obciążenia przez 30 minut.
- Po oczyszczeniu oleju w układzie od zanieczyszczeń i pełnym odpowietrzeniu, zwiększyć ciśnienie hydrauliczne do obciążenia nominalnego.
Zabronione jest używanie młotka podczas montażu silnika. (nie wbijać sprzęgła na wał silnika za pomocą młotka). Przestrzegać dopuszczalnych wartości obciążeń wzdłużnych i poprzecznych wału (patrz wykres).
Zalecane momenty dokręcania: Przyłącza G1 / 2, M22x1,5 z uszczelką miedzianą 3daNm Przyłącza G1 / 2, M22x1,5 z uszczelką aluminiową 8daNm
Caproni - europejski producent pomp hydraulicznych, elementów i kompletnych systemów hydraulicznych. Dostawca elementów na pierwszy montaż dla wiodących marek. Produkt wyprodukowany w EU - gwarancja wysokiej jakości.